EU-Mesterskaberne dag 8

Jakob Trier beretter – igen fra to lande på samme dag!:

I dag spilles sidste eftermiddagsparti. Men inden da havde vi lige et par cykler vi skulle have afleveret tilbage. Så efter morgenmaden begav vi os ud på en cykeltur til Slovenien for lige at få en sidste oplevelse med før cyklerne skulle afleveres tilbage. Vi kørte over broen til Slovenien og derfra op af bakke i lidt over 1 km til Muzej Norosti (Museum of Madness) som desværre så ret lukket ud. Det var en hård tur op syntes jeg, det så ikke ud til at være særligt hårdt for Oliver men han er vist også i bedre fysisk form end jeg er pt. Nedkørselen derimod var dejlig og der kunne jeg bedre nyde den flotte natur.

Tilbage i Østrig købte vi lidt vand og morgenmad til dagen efter i Spar før vi kørte ned for at aflevere cyklerne tilbage.

Vi fik frokost på hotellet og fik at vide at der i morgen vil være morgenmad fra kl. 6. Vi skal tidligt op da sidste parti begynder kl. 8:30 og det tog vi skal med for at kunne nå det køre allerede kl. 7:10 fra stationen nær hotellet hvor vi bor. Det bliver hårdt og jeg forudser at ikke alle sidder klar ved brætterne kl. 8:30 som de ellers har haft for vane den sidste uges tid.

Efter lidt tid på værelset til at se på skak tog vi toget (sammen med den irske og skotske delegation) til Mureck hvor vi havde lidt over en time til at sidde og kigge på nogle af Simon Studeners partier spillet for nyligt i lokalet på rådhuset stillet til rådighed for forældrene til at følge livedækningen.

Foran rådhuset er der opsat et lille telt med en masse skakbrætter og brikker som alle forbipasserende kan benytte som de lyster. Det skaber en god stemning og gør byen opmærksom på hvad det er for en begivenhed der lige nu finder sted.

Et telt med skakbrætter foran rådhustårnet i Mureck

Borgmesteren i Mureck var også så flink at uddele fribilletter til alle deltagerne ved EU mesterskaberne i skak til det lokale friluftsbadeland der ligger lige omme bagved rådhuset. Vi er gået forbi det et par gange men er ikke de store vandhunde nogen af os så vi har modstået fristelsen for at hoppe i vandet.

Det lokale friluftsbad i Mureck

Da klokken nærmede sig 15:00 gik vi over mod spillehallen og Oliver fandt sin plads.

Jeg tog et par billeder og gik derefter ned til floden Mur for at få mig en øl og læse lidt i en skakbog jeg har medbragt. Jeg forventede at Olivers parti ville blive lige og langt i dag.

Simon Studeners starter uret og partiet er i gang

Efter en cirka 10 minutters lang gåtur er jeg vel fremme ved Mur og finder jeg en ledig plads udenfor restauranten. Jeg sætter mig ned og prøver på tysk at bestille en weissbier. Da tjeneren spørger mig om jeg vil havde vand til ser jeg lidt overrasket ud men takker pænt nej. Lidt efter kommer tjeneren gående med et koldt glas hvidvin til mig… Det så lækkert ud så jeg valgte at lade være med at forsøge på at forklare at det var en weissbier jeg gerne ville havde haft.

Mig, Mit System og et glas kølig hvidvin

Efter lidt tid hev jeg lige telefonen frem for at checke stillingen i Olivers parti via Internettet,

Dette var hvad jeg så:

Stillingen efter 9. træk

Jeg kunne ikke rigtig finde andre gode træk for nogle af parterne end bare at hoppe frem og tilbage med løber mellem e4 og f5 samt med springeren mellem f3 ogd2 så jeg kunne fornemme at der var en remis på vej ved trækgentagelse så jeg tømte glasset og begyndte at bevæge mig tilbage mod spillesalen.

Partiet var allerede slut da jeg kom frem og jeg mødte Oliver ude foran. Det var hans hurtigste parti i denne turnering, kun lidt over 1 time brugte han. Så har han både prøvet at blive først og sidst færdig.

Det var helt mærkeligt at Oliver var blevet færdig med dagens parti så hurtigt.

Det gav os lejlighed til at følge en masse af de andre deltageres partier via live transmissionen. Det var god underholdning og lærerige samtaler vi havde undervejs (nok mest for mig).

Det sidste parti i U14 gruppen trak ud. En pige der var bagude med en springer+bonde ville ikke give op og skulle sættes mat. Det tog lige 30 unødvendige minutter ekstra, men 10 minutter efter at de havde spillet færdig var næste runde lagt.

Leon Putar fra Kroatien er Olivers modstander i sidste parti i morgen. Oliver har sort for 5 gang. Vi bor på samme hotel som Leon og både Leon og Oliver spillede også med ved ungdoms EM i 2015 der blev afholdt i Kroatien, den gang spillede Oliver dog i U12 og Leon i U10 så de har ikke mødt hinanden over brættet endnu.

Leon har i dag et ELO rating tal på 1710 så han er noget bedre end Oliver på papiret. Men lad os nu se hvad der sker i morgen. Taber Oliver partiet vinder han kun 3 ELO point på denne turnering og jeg tror godt han vil have lidt mere med hjem.